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Ruta El Laberint d'Horta. 16.09.12
Fruit de la col·laboració amb l'associació Emblecat, la Fundació d'Estudis Històrics de Catalunya us ofereix una ruta cultural pel Laberint d'Horta de...


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Comunitat i Societat (Jacques Maritain) (1949)


"Cal fer una distinció preliminar: la distinció entre comunitat i societat (...). Una comunitat és, abans de res, obra de la natura i es troba més estretament lligada a l'ordre biològic; en canvi, una societat és, abans de res, obra de la raó i es troba més estrament relacionada a les aptitud intel·lectuals i espirituals de l'home (...). En una comunitat, com J. T. Delos ha assenyalat justament, l'objecte és un fet que precedeix a les determinacions de la intel·ligència i de la voluntat humanes i que actua independentment d'elles per a crear una psique comuna inconscient, estructures psicològiques i sentiments comuns, costums comunes. Però, en una societat, l'objecte és una tasca a complir o una fi a assolir, que depenen de les determinacions de la intel·ligència i de la voluntat humanes i que van precedits per l'activitat (decisió o, com a mínim, consentiment) de la raó dels individus; així, en el cas de la societat, l'element objectiu i racional de la vida social emergeix de manera explícita i assumeix el paper director. Una firma comercial, un sindicat, una associació científica, són societats per la mateixa raó que ho és el cos polític. Els grups regionals, ètnics i lingüístics i les classes socials són comunitats. La tribu o el clan són comunitats que preparen la vinguda de la societat política. La comunitat és un producte de l'instint i de l'herència en unes circumstàncies i en un marc històric donats: la societat és un producte de la raó i de la força moral (allò que els antics en deien virtut).
 
En la comunitat, les relacions socials procedeixen de situacions i mitjans històrics donats; els modes típics de sentiments col·lectius, o la psique col·lectiva inconscient, tenen preferència respecte la consciència personal, i l'home apareix com producte del grup social. En la societat, la consciència personal té prioritat, el grup social és conformat pels homes, i les relacions socials procedeixen d'una certa idea, una certa iniciativa i de la determinació voluntària de les persones humanes
 
(...) Una societat genera sempre comunitats i sentiments comuntiaris, bé dins seu, bé al seu voltant. Però una comunitat no sabria mai transformar-se en societat, per bé que pugui ser el terreny natural d'on alguna organització societària sorgís per l'entrada en joc de la raó".
 
Jacques Maritain
L'homme et l'état
 
 
Original:
"Une distinction préliminaire est requise: la distinction entre communauté et société (...). Une communauté est davantage une oeuvre de nature et se trouve plus étroitement liée à l'ordre biologique: une société est davantage une oeuvre de raison et se trouve plus étroitement liée aux aptitudes intellectuelles et spirituelles de l'homme (...). Dans une commmunauté, ainsi que l'a justement signalé J.-T. Delos, l'objet est un fait que précède les déterminations de l'intelligence et de la volonté humaines et qui agit indépendamment de celles-ci pour créer une psyché commune inconsciente, des structures psychologiques et des sentiments communs, des moeurs communes. Mais dans une société, l'objet est una tâche à accomplir ou une fin à atteindre, qui dépend des déterminations de l'intelligence et de la volonté humaines, et qui est précédée par l'activité (décisons, ou tout au moins consentement) de la raison des individus; ainsi dans le cas de la société, l'élément objectif et rationnel de la vie sociale émerge de manière explicite et assume le rôle directeur. Une firme commerciale, un syndicat, une association scientifique, sont des sociétés au même titre que le corps politique. Les groupes régionaux, etniques, linguistiques, les classes sociales sont des communautés. La tribu, le clan sont des communautés qui préparent et annoncent l'avènement de la société politique. La communauté est un produit de l'instinct et de l'hérédité dans de circonstances et dans un cadre historique donnés: la société est un produit de la raison et de la force morale (ce que les Anciens dénommaient vertu).
 
Dans la communauté, les relations sociales procèdent de situations et de milieux historiques donnés; les modes typiques de sentiments collectifs, ou la psyché colletive inconsciente, ont le pas sur la conscience personnelle, et l'homme apparaît comme le produit du groupe social. Dans la société la conscience personnelle garde la priorité, le groupe social est façonné par les hommes, et les raports sociaux procèdent d'une certaine idée, d'une certaine initiative, et de la détermiantions volontaire des personnes humaines
 
(...) Une société donne toujours naissance à des communautés et à des sentiments communautaires, soit au-dedans, soit autour d'elle. Jamais una communauté ne saurait se transformer en société, bien qu'elle puisse être le terrain naturel d'où quelque organisation sociétaire surgira par l'entrée en jeu de la raison".
 
Font: Jacques Maritain (1949), L'homme et l'état dins Oeuvres complètes. Volume IX. 1947-1951. Éditions Universitaires Fribourg & Éditions Saint-Paul. Paris, 1990. pp. 483-485


11 de Maig de 1258
Tractat de Corbeil
 dies d'ocupació francesa.

7 de novembre de 1659
Tractat dels Pirineus
 dies d'ocupació francesa.

11 de setembre de 1714
Capitulació de Barcelona
 dies d'ocupació espanyola.
 
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