GOOGLE TRANSLATE        Benvingut      Bienvenido   English  Welcome     Bienvenue     Willkommen     Bem-vindo     عربي     中文     日本語  
Inicio  
Si vols rebre el nostre Butlletí setmanal
Fes-te soci Col•labora amb la Fundació
Fundació: info@histocat.cat
EMAIL : Inicio
CLAU:  
  RSS   |   PUBLICITAT   |  CARRET DE LA COMPRA   |   COMANDES
Inicio
Portada          La Fundació          Enllaços          Serveis          Botiga Histocat          Club Histocat

Les investigacions
Art català
Descoberta catalana d'Amèrica
Els Àustries i Catalunya
Filosofia de la nació

Actualitat

Articles i documents

Publicacions

Col·labora

Diccionari
Ibers. Fonament nacional
Memòria històrica
Palestra
Segle d'Or
1808

Seccions especials

Actualitat
Editorials
Qui és...?
Sabies que...?
Recomanacions
Club Histocat
Registra't

Edicions FEHC

Seleccions Histocat




  usuaris conectats ara mateix

Ruta El Laberint d'Horta. 16.09.12
Fruit de la col·laboració amb l'associació Emblecat, la Fundació d'Estudis Històrics de Catalunya us ofereix una ruta cultural pel Laberint d'Horta de...


COMPARTIR

Necessitat d'un pseudocontext comunicatiu per a mantenir la democràcia i la nació (S Cardús) (2000)


"El mecanisme fonamental que es posa en acció per al manteniment de les realitats nacionals és el de l'exercici, per part del  poder polític, de la violència simbòlica, tal com el descriu Pierre Bourdieu ["Esprits d'État. Genèse et structure du champ bureaucratiques" dins Raisons practiques. Sur la théorie de l'action. Paris. Éditions du Seuil, 1994]
 
(...) Res, cap dada històrica, cap experiència política concreta, no fa pensar en l'emergència d'un model de democràcia que pugui prescindir dels fonaments nacionals en què fins ara s'ha sustentat. Una cosa és que la idea d'un poble culturalment homogeni sigui, a hores d'ara, insostenible. O que s'hagin d'abandonar les concepcions que feien de la identitat un bloc cultural coherent al qual hom quedava adscrit com un tot. Les cultures són heterogènies (de fet, sempre ho han estat), iles identitats estables i tancades han deixat pas, en les societats modernes, a processos d'identificació canviants i laberíntics. Però per damunt de l'heterogeneïtat cultural i identitària, només hi pot haver democràcia si és possible el manteniment d'una xarxa comunicativa que pugui mantenir la interdependència dels seus membres, si fa possible la intel·ligibilitat i l'intercanvi cultural, si manté vigent un sistema comunicatiu compartit de base simbòlica. (...) I les noves i múltiples fronteres que funcionen ja no són principalment les territorials, sinó les que estableixen aquestes xarxes comunicatives" (pp. 83-84)
 
"El manteniment de la democràcia i el projecte nacional en què es fonamenta, avui dia, passa per la creació, a través dels mitjans de comunicació de massa i de la cultura popular que aquestes fabriquen, d'un pseudocontext comunicatiu compartit pel conjunt de la comunitat que s'hi hagi d'incorporar" (p. 85)
 
 
Font:
"Nacionalisme i democràcia", a Montserrat Guibernau (ed.), Nacionalisme. Debats i dilemes per a un nou mil·lenni (Enciclopèdia Catalana, 2000)


11 de Maig de 1258
Tractat de Corbeil
 dies d'ocupació francesa.

7 de novembre de 1659
Tractat dels Pirineus
 dies d'ocupació francesa.

11 de setembre de 1714
Capitulació de Barcelona
 dies d'ocupació espanyola.
 
Inici