GOOGLE TRANSLATE        Benvingut      Bienvenido   English  Welcome     Bienvenue     Willkommen     Bem-vindo     عربي     中文     日本語  
Inicio  
Si vols rebre el nostre Butlletí setmanal
Fes-te soci Col•labora amb la Fundació
Fundació: info@histocat.cat
EMAIL : Inicio
CLAU:  
  RSS   |   PUBLICITAT   |  CARRET DE LA COMPRA   |   COMANDES
Inicio
Portada          La Fundació          Enllaços          Serveis          Botiga Histocat          Club Histocat

Les investigacions
Art català
Descoberta catalana d'Amèrica
Els Àustries i Catalunya
Filosofia de la nació

Actualitat

Articles i documents

Publicacions

Col·labora

Diccionari
Ibers. Fonament nacional
Memòria històrica
Palestra
Segle d'Or
1808

Seccions especials

Actualitat
Editorials
Qui és...?
Sabies que...?
Recomanacions
Club Histocat
Registra't

Edicions FEHC

Seleccions Histocat




  usuaris conectats ara mateix

Ruta El Laberint d'Horta. 16.09.12
Fruit de la col·laboració amb l'associació Emblecat, la Fundació d'Estudis Històrics de Catalunya us ofereix una ruta cultural pel Laberint d'Horta de...


COMPARTIR

Nacionalisme i democràcia (Salvador Cardús) (2000)


"El punt de partida de la meva proposta, doncs, serà considerar l'afirmació de Miguel Herrero de Miñón, en el sentit quela nació és l'a priori de la democràcia. Efectivament, des d'una perspectiva jurídica, no hi ha democràcia sense un poble, constituït prèviament (no necessàriament en el sentit històric, sinó com a representació enl'imaginari dels qui enformen part, coma realitat donada per decomptat, naturalitzada, immemorial), que a través d'un acte formal d'autodeterminació pugui expressar la seva voluntat col·lectiva a través de les urnes.
 
Històricament, darrere de cada poble, de cada nació política, hi ha un procés històric de construcció, d'invenció si es vol, que ha forçat la seva existència. I, com se sap, generalment han estat processos defensats per interessos de grups minoritaris que no han tingut cap inconvenient a recórrer a tota mena de brutalitats, i fins i tot genocidis col·lectius, per tal de garantir el desenvolupament de la seva nació. És a dir, que històricament hi ha poques nacions (estrictament no n'hi ha cap) que hagin nascut com expressió d'una voluntat col·lectiva majoritària prèvia i espontània. Tots els orígens nacionals són políticament incorrectes.
 
No hi ha, doncs, cap naixement immaculat de cap nació. I és just el moviment polític que ha acompanyat la gestació de les nacions-estat modernes, com molt bé ha estat definit, allò que hom pot anomenar nacionalisme. Per tant, el nacionalisme, originalment, no és pas un obstacle per a la democràcia, sinó la condició sine qua non de la seva existència. O hi ha poble, o no hi ha democràcia. I de la mateixa manera que la democràcia no és un do de Déu, els pobles tampoc no són naturals, sinó invencions potser no del tot arbitràries però sí que històricament datades i socialment determinades. Si, a més, fem extensiva la denominació de nacionalistes als processos no ja de creació, sinó de manteniment de la realitat nacional, de reforçament de la consciència de poble i també de tot allò que, de manera inconscient, contribueix a naturalitzar la realitat política de caràcter estatal, llavors això ens hauria de permetre descriminalitzar la mateixa noció de nacionalisme. Efectivament, des d'aquest punt de vista, resulta inconcebible una democràcia que no se sustenti en el nacionalisme o, com alguns diuen per a més comoditat ideològica, en el patriotisme." (pp. 83-84)
 
 
"El nacionalisme és, ara més que en cap altre període històric, el treball titànic del nostre món per traçar i mantenir el perímetre de la democràcia" (p. 85)
 
 
Font:
"Nacionalisme i democràcia", a Montserrat Guibernau (ed.), Nacionalisme. Debats i dilemes per a un nou mil·lenni (Enciclopèdia Catalana, 2000
 
 


11 de Maig de 1258
Tractat de Corbeil
 dies d'ocupació francesa.

7 de novembre de 1659
Tractat dels Pirineus
 dies d'ocupació francesa.

11 de setembre de 1714
Capitulació de Barcelona
 dies d'ocupació espanyola.
 
Inici