GOOGLE TRANSLATE        Benvingut      Bienvenido   English  Welcome     Bienvenue     Willkommen     Bem-vindo     عربي     中文     日本語  
Inicio  
Si vols rebre el nostre Butlletí setmanal
Fes-te soci Col•labora amb la Fundació
Fundació: info@histocat.cat
EMAIL : Inicio
CLAU:  
  RSS   |   PUBLICITAT   |  CARRET DE LA COMPRA   |   COMANDES
Inicio
Portada          La Fundació          Enllaços          Serveis          Botiga Histocat          Club Histocat

Les investigacions
Art català
Descoberta catalana d'Amèrica
Els Àustries i Catalunya
Filosofia de la nació
Ibers. Fonament nacional
Memòria històrica

Articles i documents

Autors
1714
Canàries i Catalunya
Cap a la independència de Catalunya
Catalunya medieval
El franquisme avui
Els ibers i la Corona d'Aragó avui
Emblecat
Espanya contra l'estat i el regne de Catalunya
Etimologia de la paraula "Catalunya"
Heràldica catalana a Espanya i el món
Independències americanes
Palestra
Segle d'Or
1808

Seccions especials

Actualitat
Editorials
Qui és...?
Sabies que...?
Recomanacions
Club Histocat
Registra't

Edicions FEHC

Seleccions Histocat




  usuaris conectats ara mateix

Ruta El Laberint d'Horta. 16.09.12
Fruit de la col·laboració amb l'associació Emblecat, la Fundació d'Estudis Històrics de Catalunya us ofereix una ruta cultural pel Laberint d'Horta de...


COMPARTIR
Francesc Roca. La UNESCO i Catalunya (i 3)

Francesc Roca. La UNESCO i Catalunya (i 3)


La Unesco ha declarat Patrimoni de la Humanitat molt poques obres dels segles XIX i XX. És lògic, si es pensa que és necessària una certa perspectiva històrica. Ara bé, en el cas català, hi ha el modernisme. Un total de 9 edificis o conjunts modernistes catalans, construïts entre 1878 i 1926, han estat inclosos en la llista d'obres declarades Patrimoni de la Humanitat. Vegem-ho, per ordre d'aparició.

El primer és la Casa Vicens, projectada per Antoni Gaudí quan Gràcia encara no havia estat incorporada a Barcelona. Gaudí va transformar l'encàrrec d'una casa d'estiueig de Manuel Vicens i Montaner, un industrial fabricant de ceràmica hidràulica, en una joia arquitectònica basada en les rajoles, el ferro, els colors i la canalització de l'aigua de pluja.

El segon edifici prové d'un encàrrec totalment diferent. El 1884, Gaudí és convidat a participar en la construcció de la Sagrada Família. Una església finançada exclusivament pels donatius de la població. Una església dedicada a una família palestina molt especial, amb un fill únic, que és Fill de Déu. Gaudí hi treballarà fins a la seva mort, el 1926. El resultat és una extraordinària “catedral dels pobres” (Joaquim Mir) que ha esdevingut la construcció més visitada (i pagant entrada) de l'Estat espanyol, i, possiblement, una de les més visitades d'Europa.

Cronològicament, el tercer edifici del modernisme català declarat Patrimoni de la Humanitat per la Unesco és el Palau Güell del Raval de Barcelona, projectat el 1886 com a residència principal d'una família superrica. L'encàrrec és d'Eusebi Güell i Bacigalupi, un dels més grans industrials catalans, i europeus, del tombant de segle. El quart producte inclòs en la llista del Patrimoni és el parc Güell, projectat i construït entre 1900 i 1914 per Gaudí. Una ciutat jardí a l'anglesa promoguda per Eusebi Güell que fracassa per manca de compradors de les parcel·les. L'Ajuntament de Barcelona la compra i, el 1926, en fa parc municipal.

El cinquè conjunt de la llista és l'hospital de Sant Pau i de la Santa Creu, projectat per Lluís Domènech i Muntaner, entre 1902 i 1913. Un hospital públic, a la punta del progrés en la recerca biomèdica, connectat per una xarxa subterrània de passadissos i canalitzacions. Continuador de l'hospital medieval de la Santa Creu. De propietat mixta: bisbat de Barcelona i Ajuntament de la ciutat (i, al 1936, Generalitat). Finançat per Pau Gil, un banquer català instal·lat a França, al capdavant de la Banque Gil de París.

Segueixen dues cases de veïns del passeig de Gràcia de Barcelona: la Casa Batlló (1905-7) i la Casa Milà (1906-10). Ambdues, projectades per Gaudí, i tota una munió d'arquitectes i industrials col·laboradors. La primera, un encàrrec Josep Batlló i Casanovas, industrial tèxtil, que vol fer una reforma d'una casa preexistent. La segona, coneguda com la Pedrera, finançada, sobretot, per Roser Segimon, la muller de l'empresari Pau Milà, que era vídua i havia heretat una gran fortuna de Josep Guardiola i Grau, el seu primer marit. Guardiola havia estat un innovador conreador de cafè a Guatemala.

El Palau de la Música Catalana

La vuitena de la llista és un auditori: el Palau de la Música Catalana, un encàrrec de 1905 de l'Orfeó Català a Lluís Domènech i Muntaner, i escultors, ceramistes i vitrallers associats. Una societat o club d'afeccionats al cant coral que és capaç de finançar un gran temple musical.

La novena i darrera producció del catàleg de la Unesco és la cripta d'una església d'una colònia industrial tèxtil: la Colònia Güell, de Santa Coloma de Cervelló, projectada, també, per Antoni Gaudí. Fou un laboratori de proves per a moltes de les innovacions constructives de Gaudí.

Dieta mediterrània

A proposta de la Generalitat de Catalunya, i dels comitès d'Espanya, França, Itàlia i el Marroc, la Unesco ha declarat que la dieta mediterrània es pot considerar que forma part del Patrimoni Immaterial de la Humanitat. Per bé que les verdures i els llegums, les fruites, les carns i els peixos, els olis i el vi siguin productes ben materials, i ben visibles, sembla que una dieta és, també, un concepte, una idea i un conjunt de sensacions. D'altra banda, alguns dels components d'aquesta dieta (com, per exemple, el tomàquet) són ben moderns.

 

 L’Econòmic, 28/09/2013



11 de Maig de 1258
Tractat de Corbeil
 dies d'ocupació francesa.

7 de novembre de 1659
Tractat dels Pirineus
 dies d'ocupació francesa.

11 de setembre de 1714
Capitulació de Barcelona
 dies d'ocupació espanyola.
 
Inici