GOOGLE TRANSLATE        Benvingut      Bienvenido   English  Welcome     Bienvenue     Willkommen     Bem-vindo     عربي     中文     日本語  
Inicio  
Si vols rebre el nostre Butlletí setmanal
Fes-te soci Col•labora amb la Fundació
Fundació: info@histocat.cat
EMAIL : Inicio
CLAU:  
  RSS   |   PUBLICITAT   |  CARRET DE LA COMPRA   |   COMANDES
Inicio
Portada          La Fundació          Enllaços          Serveis          Botiga Histocat          Club Histocat

Les investigacions
Art català
Descoberta catalana d'Amèrica
Els Àustries i Catalunya
Filosofia de la nació
Ibers. Fonament nacional
Memòria històrica
Palestra
Segle d'Or
1808

Seccions especials

Actualitat
Editorials
Qui és...?
Sabies que...?
Recomanacions
Club Histocat
Registra't

Edicions FEHC

Seleccions Histocat




  usuaris conectats ara mateix

Ruta El Laberint d'Horta. 16.09.12
Fruit de la col·laboració amb l'associació Emblecat, la Fundació d'Estudis Històrics de Catalunya us ofereix una ruta cultural pel Laberint d'Horta de...


COMPARTIR
  > 
Josep M. Cortès.La racionalització de Joan P. Fàbregas

Josep M. Cortès.La racionalització de Joan P. Fàbregas


La racionalització de Joan P. Fàbregas: el seu pensament organitzatiu i la seva Tecnòpolis Catalana (I)
 
 
 
A les primeries del segle passat, el segle XX, es construeix un discurs anomenat Pensament Organitzatiu Català (POE) d’autors diversos, professionals en camps tècnics diferents, amb postures ideològiques esparses, que també podríem anomenar de disseny. És a dir,  de com organitzar un taller o una fàbrica, fins i tot, la societat, guiats pel criteri  d’eficiència en relació a uns valors socials de progrés i modernitat. Entenen, que l'única manera d’organitzar un grup d’homes és amb l’anàlisi científica, la qual permet confeccionar una tècnica organitzativa. L’empresa, malgrat que el terme no és del tot habitual pels autors d’aquell temps, en tot cas, fàbrica o taller, s’entén com una institució articuladora de la societat. Articuladora perquè estratifica en el seu sí la societat, però també difon la innovació tecnològica. Exposant-ho des d‘una òptica economicista, el taller o la fàbrica és com una “màquina” que redistribueix i estén el treball i la riquesa.
 
 
El personatge i el seu temps
 
Joan P. Fàbregas[1]economista autodidacta, va néixer a Sant Martí de Provençals (Barcelona), el 1893 i va morir a Londres, 1966. Home polièdric, adaptat a les circumstàncies que li va tocar viure. Aquest economista militant de la CNT i fill d'un taverner del Poble Nou, va realitzar estudis primaris i de comptabilitat  Editor de la revista El Productor i divulgador prolífic, va centrar-se en la temàtica que avui anomenaríem economia internacional. 
 
El nostre autor probablement és una excepció en els corrents ideològics plantejats en aquell període que hom pot considerar de revolucionari, en tant representa el moment històric on es lluita desesperadament per convertir en realitat un model de societat que només es podia trobar en el món de les idees[2]. Molt sintèticament, el primer model anomenat d’esquerra liberal es genera dins l’enquadrament d’Esquerra Republicana de Catalunya i altres forces polítiques afins. El segon, l’anarcosindicalisme en les files de la CNT-FAI sense entrar en més detalls.  El tret més característic per l’esquerra liberal és la petita  propietat i constitueix la clau de volta del seu edifici ideològic. Defenen en el seu ideari el mercat com a mecanisme necessari per la formació de capital i la distribució de la riquesa. Per l’anarcosindicalisme, en canvi, el seu edifici ideològic s’estructura en la llibertat absoluta de l’individu i la desaparició de l’estat. Postulen una societat on l’individu no estigui sotmès al poder de l’estat i conseqüent no estigui condemnat  a la desigualtat entre els homes[3].
 
Per una altra banda, el seu període històric comprèn totes aquelles innovacions tecnològiques que apareixen durant la segona meitat del segle XIX, però que no es posaran en marxa fins després de 1892, malgrat que la febre d’or dinamitzà i cristal·litzà moltes d’aquestes innovacions en inversions. També, però, cal tenir present, que tant el noucentisme com el racionalisme, s’han de llegir com a programes de modernitat, els quals probablement afaiçonaren la imatge externa i l’estructura física, els processos de producció i distribució de la Catalunya del nou-cents. La modernització que es donà durant els primers decennis del segle XX està caracteritzada per tot un esforç en la renovació de les infraestructures d’educació i de comunicacions. A més, les empreses adoptaren tots aquells avenços tècnics que suposaven un increment de productivitat, alhora que es desenvolupaven nous sectors industrials. Les transformacions de l’aparell productiu significà l’adaptació de les organitzacions empresarials i la necessitat d’incorporar treballadors amb habilitats laborals que engeguessin els nous processos productius[4].
 
A principis del segle XX, aportacions d'autors d'àmbits acadèmics diferents i de països diversos, analitzen el treball com a subjecte de la ciència. Noms com els de  Taylor, Ford, Fayol, Wund, entre molts altres encapçalen el moviment racionalitzador[5] del treball. Amb la voluntat de trobar el punt d'equilibri adequat entre esforç, rendiment i retribució, a Catalunya sobretot, i a la resta d'Espanya, hagué tot un corrent d'opinió, paral·lel a tot un esforç de recerca d'institucions diverses, sobre quina seria la incidència de la seva aplicació a la indústria[6]. La modernització organitzativa dels primers decennis del segle XX va significar una renovació que suposaven un increment de productivitat, alhora que es desenvolupaven nous sectors industrials.
 
Joan P. Fàbregas ens fa una suggeridora interpretació, incorporant-se com a molts altres autors -Santiago Valentí, Cebrià Montoliu, Josep M Tallada, Josep Ruiz- al Pensament Organitzatiu. En el seu Assaig d'Economia Política publicat a Barcelona el 1937 i escrit amb català fabrià, sentencia que «seria una equivocació lamentable creure que l'home ha arribat únicament al concepte de racionalització per un afany de lucre i d'utilitat, d'egoisme«[7] i afegeix més endavant que el procés racionalitzador que recorre per tota les societats que volen ser capdavanteres han d'orientar-se vers el «principi d'equitat«[8]
 
El nostre economista pren postura ideològica, però també una ètica, davant el que vol dir racionalització de la societat. Una societat racionalitzada, significa, una societat que produeix riquesa però alhora la distribueix respectant el principi d'equitat, cosa que, tal com ens ho detalla no s'ha de confondre amb igualtat. La racionalització del treball defèn l'aplicació de principis objectius, científics, perquè l'esforç del treball humà sigui justament compensat i se'n tregui el màxim profit. Fàbregas ens  diu:
 
és evident que aquesta racionalització té per objecte principal augmentar el nivell de vida, com a conseqüència d'un augment quantitatiu dels articles, un abaratiment important d'aquests articles, i la facilitat de la seva adquisició, per mitjà dels alts salaris que la producció en gran escala permet concedir a l'obrer[9]
 
Cal tenir present, però, que afirmar que la indústria a Catalunya a primers del segle XX era estrictament artesanal és molt agosarat[10], però hi ha indicis que la majoria d’organitzacions productives no estaven pensades per aprofitar les economies d’escala[11] en el sentit taylorista i fordista,  tot i que  s’apliquessin principis de la racionalització del treball. No obstant, està contrastat com a finals de la dècada dels anys vint i la primera meitat dels anys trenta del segle XX augmenta la producció de béns de consum que va desenvolupar un incipient mercat de masses. Cosa que sens dubte denota una redistribució de la renda i un major benestar per les classes treballadores. En el sector de l’automoció, i en el cas concret d'Elizalde i Ford Motor Ibèrica, apliquen respectivament els principis de racionalització del treball i el sistema d’ensamblament fordista en la segona dècada del segle XX. L'estructura industrial catalana de principis del segle XX vivia una profunda reestructuració industrial. Resultat d’això fou una millora de la productivitat en general, cosa que es confirma per la introducció d'innovacions tècniques i alhora organitzatives dins de les empreses. Així mateix, la població activa catalana va passar de 1910 a 1930 del 34,7% al 51,5% a la indústria, augment que es feu per la pèrdua d’efectius en l’agricultura. El creixement del salari real entre aquells anys es comptabilitza en un 2,2. Un creixement molt considerable que forçosament fou impulsada per la aplicació dels criteris científics d'organització del treball. Alhora, una nova industria de béns duradors, especialment automòbils i electrodomèstics, incorporen l'Organització Científica del Treball de bell nou, encara que la primera línia de producció que hagué a Catalunya en el sector de l'automoció fou el 1927 amb la instal·lació de Ford Ibèrica a la Avda. Icària de Barcelona. S’estima que el 1920 hi ha a Catalunya uns 3.500 automòbils en circulació, i el 1935 més de 50.000, molts d'ells importats, però que ens demostra un augment substancial del consum resultat de que la «racionalització assolida fa una producció de tipus perfecte, o preus més reduïts, i àdhuc s'obté una intensificació del producte«[12]
 
 

[1]  No hi ha coincidència amb el nom i la lletra P; per l'ICEA la “P” és la inicial de “Pau”, del nom compost de “Joan Pau”, essent el segon cognom Llauró. Per la Wikipedia, en canvi, “P” és el seu primer cognom “Porqueras”. No obstant, tant un com l'altra font electrònica, coincideixen en la descripció biogràfica del personatge;  
 
ICEA Instituto Ciencias Ecoómicas y de la Autogestió: http://iceautogestion.org/index.phpoption=com_content&view=article&id=48:joan-pau-fabregas-llauro&catid=25:informacion&Itemid=76. Obtinguda el 14 de juny de 2013;
WiKipedia en català:
[2] Tot i ésser un mateix tronc es manifesta en quatre branques: Neogremialisme, on el treball esdevé una font d’identitat i fins i tot de llibertat; Profordisme, que defenen els postulats del taylorisme i l’adaptació de la producció seriada a la idiosincràsia de l’estructura productiva; Pedagogia industrial que desenvolupen el paper que ha de jugar la formació del treballador i el directiu en la nova societat; Psicotècnia que es centra en la mesura i la classificació de les aptituds i de les actituds per cada lloc de treball definit.
[3] Bricall, J.M. Ideologies i Programes econòmics; A: Política Econòmica de la Generalitat. Barcelona, editorial 62, segona edició 1978 p. 295 i ss 
[4] L’arrencada de la industrialització a tot Europa connecta de manera no del tot deliberada, els progressos tècnics i el desenvolupament econòmic, dit d’una altra manera la tècnica és una de les variables que comporta un canvi estructural en la societat. La societat industrial sempre ha estat una tipus de col·lectivitat humana que ha accelerat els canvis socials i estructurals i l’episodi històric que estudiem es dóna unes circumstàncies que fan palesa aquesta realitat social.
[5] Corrent de pensament i opinió sobre els efectes de la racionalització en el nostre país. en el sentit, que tal com s'està veient en el procés de recerca que venim fent, autors de diferents àmbits professionals, publicats tant en revistes com en llibres, interpreten i aprofundeixen, en allò que hem convingut anomenat «Pensament Organitzatiu»
[6] La preocupació fonamental en el discurs fou com evitar el conflicte social i quines haurien de ser les institucions que ho canalitzessin. Per aquest motiu es desenvoluparen una sèrie d’institucions encaminades a aquesta fi, el Museu Social per exemple, que desprès es convertí en l’Institut d’Orientació Professional, s’investigaren amb les tècniques més avançades del moment -la psicometria- les aptituds tant adquirides i innates dels treballadors. Això explica la creació d’”òrgans” que asseguressin els dos objectius: progrés industrial i equilibri social. La creació del Museu Social i la seva transformació en l’Institut d’Orientació Professional obre i tanca una etapa molt significativa de com s’hauria d’entendre, tal com ho anomenem avui en dia, el factor humà i com aquest factor ha de combinar-se en l’engranatge industrial.
[7]Fàbregas, J .P. (1937)  Assaig d'economia política, Volum I, (2ª Ed) Barcelona:  edit Bosch.. P. .277
[8]FÀBREGAS, 1937 p. 277
[9] FÀBREGAS, 1937  p. 281
[10] Quan es parla de fordisme i taylorisme a Catalunya les empreses ben bé no ho coneixien i la majoria en unes escales productives quasi artesanals. I només és a partir dels de la dècada dels seixantes del segle XX, que la racionalització del treball s’estén com a mecanisme de distribució -diguem, il·lusió organitzativa- per mitjà dels béns industrials dirigits al mercat de masses. Entre el programa de modernització i la seva realització conseqüent, la racionalització del treball es desenvolupa durant aproximadament setanta-cinc anys. 
[11]Concepte utilitzat en la microecnomia per referir-se l'aprofitament més exhaustiu dels recursos necessaris per la producció amb l'objectiu de reduir el seu cost unitari. 
[12] FÀBREGAS, 1937  p. 281


11 de Maig de 1258
Tractat de Corbeil
 dies d'ocupació francesa.

7 de novembre de 1659
Tractat dels Pirineus
 dies d'ocupació francesa.

11 de setembre de 1714
Capitulació de Barcelona
 dies d'ocupació espanyola.
 
Inici